Rött vin – gott och bra?

Rött vin fungerar fantastiskt med många typer av mat men även som sällskapsdryck. Det finns allt från lättdruckna till lite mer smakrika och tyngre rödviner, och det bästa är att det är helt okej att dricka ett litet glas vin om dagen om man skulle vilja det. Men se då till att följa exempel som beprövats.hälla-rödvin-glas

Ingen typ av alkohol är nyttig i större mängder men faktum är att vissa studier visar på att ca 1,5 dl rött vin per dag inte gör skada på kroppen. Vi har tidigare skrivit om vitt vin och mat som passar till det. Medelhavskosten är ett sätt att äta som tillåter ett litet glas torrt rött vin varje dag. I övrigt så äter man vid den kosthållningen mycket enkel- och fleromättade fetter och antioxidanter som baljväxter, frukt, grönsaker, nötter, frön, mer vitt kött som fisk och fågel, samt yoghurt. Håller man koll på det man äter så kan det faktiskt vara okej att unna sig lite.

Mer balanserat kolesterol?

En studie från Ben-Gurion Universitetet i Israel visar på optimistiska resultat. Försökspersonerna fick äta enligt medelhavskost och dricka 1,5 dl vin per dag och resultaten visar på att dessa personer fick ökade nivåer av HDL-kolesterol, vilket är känt för att skydda hjärtat. Om detta stämmer eller inte är svårt att säga, men det bäst är att inte ta några större risker. Vill man verkligen dricka ett litet glas per dag, se då till att endast dricka torrt rött vin. Kan man tänka sig att dricka mer sällan är det desto bättre, då kan man unna sig viner med annan karaktär också. Det är helt upp till personen i fråga, men måttlighet är alltid bäst. Såhär står det om studiens deltagare i Expressen:

”Deras kolesterol var överlag i mer balans än hos gruppen som drack vatten. Rödvinsdrickarna var också den enda grupp där man noterade en rejäl minskning av komponenter som ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom, medan både rödvins- och vitvinsgruppen upplevde att de sov bättre med de nya vanorna.”